Zabójcza moda
Lethal fashion

Dziś mam dla was kilka zagadek medycznych, związanych z modą. Ciekawe czy uda wam się znaleźć na nie odpowiedzi…

  1. Każdy, kto kiedykolwiek widział w źródłach na temat Elżbiety I (królowej Anglii) jej portrety lub oglądał filmy o tej władczyni, pamięta zapewne jeden charakterystyczny szczegół jej wyglądu: jaskrawo rude włosy, silnie kontrastujące z białym jak śnieg obliczem. Jedno i drugie było szczytem marzeń angielskich dam okresu elżbietańskiego… Jednak bielenie twarzy mogło się po pewnym czasie skończyć śmiercią kobiety, która zapragnęła wyglądać jak królowa – a niektórzy badacze spekulują także, że i sama Elżbieta zmarła w wyniku nadużywania produktu, dzięki któremu jej oblicze przypominało fizjonomię Królewny Śnieżki. Jak sądzicie, dlaczego?

    Portret Elżbiety I
    (Źródło: http://astrahistoria.pl/zabojcze-piekno-kosmetyki-elzbiety/)

  2. W języku angielskim o osobie szalonej mówi się „mad as a hatter” – „szalony jak kapelusznik”. Osoby znające książkę „Przygody Alicji w Krainie Czarów” lub przynajmniej jedną z jej ekranizacji nie będą miały problemów ze zrozumieniem, że wyrażenie to odnosi się do jednej z postaci, które Lewis Carroll opisał w tym dziele. Nie wszyscy wiedzą jednak, że prawdziwi kapelusznicy także bywali szaleni, a źródło ich złego stanu psychicznego było ściśle związane z wykonywaną przez nich pracą. Czy wiecie czemu tak było?

    Znalezione obrazy dla zapytania alice in wonderland illustrations mad hatter

    Oryginalna ilustracja przedstawiająca Szalonego Kapelusznika z
    „Przygód Alicji w Krainie Czarów”, autorstwa Johna Tenniela
    (Źródło: Wikipedia)

  3. W okresie, kiedy w Anglii panowała królowa Wiktoria, wśród dam z klas wyższych bardzo modne były suknie i halki barwione na szmaragdowo. Była to jednak… zabójcza moda, w dosłownym tego słowa znaczeniu. I to nie tylko dla samych właścicielek tych strojów, ale także dla wszystkich, którzy się do nich zbliżali, kiedy miały je na sobie. Dlaczego?

Queen Victoria 1855
(Królowa Wiktoria 1855)

Franz Xaver Winterhalter
(Źródło: http://bornin1808.blogspot.com/search/label/lithographs)

Odpowiedź

A oto odpowiedzi na powyższe pytania:

  1. Produkt, którego królowa Elżbieta I (oraz kobiety chcące się do niej upodobnić) używała do ukrywania mankamentów urody oraz wpływu upływającego czasu na jej twarz zawierał duże ilości ołowiu. Długotrwałe używanie go doprowadzało do zatrucia, w wyniku którego niewiasty umierały – istnieje możliwość, że sama monarchini także umarła z tej właśnie przyczyny.
  2. Kapelusznicy przez długi czas wykorzystywali w swojej pracy azotan rtęci. Związek ten używany był do filcowania zwierzęcych futer, z których robiono męskie nakrycia głowy. Długotrwała ekspozycja na rtęć prowadziła do zatrucia, którego objawami były na przykład niestabilność emocjonalna, halucynacje, czy problemy z mową. Brzmi znajomo, czyż nie? Na szczęście nabywcy kapeluszy byli bezpieczni: podszewki zabezpieczały ich przed długotrwałym stykaniem się z niebezpieczną substancją.
  3. W epoce wiktoriańskiej do farbowania sukien i halek na zielono używano toksycznych związków arsenu. A dla niewtajemniczonych – po prostu arszeniku, który jest przecież dobrze znaną trucizną. Według obliczeń Alison Matthews David, autorki dzieła zatytułowanego Fashion Victims. The Dangers of Dress Past and Present (Ofiary mody. Niebezpieczeństwa strojów w przeszłości i teraźniejszości), przeciętna suknia balowa w tym pięknym kolorze zawierała do 900 ziaren arszeniku, przy dawce śmiertelnej dla dorosłej osoby wynoszącej… 5 ziaren. W 1862 roku autorzy „British Medical Journal” ostrzegali swoich czytelników: „Well may be the fascinating wearer of it be called a killing creature. She actually carries in her skirts poison enough to slay the whole of the admirers she may meet in half a dozen ball-rooms.” („Urocza dama w zieleni może okazać się bezwzględnym zabójcą. W swej sukni nosi tyle trucizny, że byłaby w stanie zabić wszystkich swoich adoratorów, z którymi spotkałaby się w sześciu salach balowych.”)

Informacje, którymi się posłużyłam (włącznie z cytatem z „British Medical Journal”* i danymi z badań Alison Matthews David) znalazłam w najnowszym numerze wydania specjalnego czasopisma „Świat Wiedzy” – „Świat Wiedzy. Historia”.
*W magazynie, który podałam jako główne źródło, cytat ten podany został w polskim tłumaczeniu. Aby znaleźć jego oryginalną (angielską) wersję, weszłam na https://pictorial.jezebel.com/

What I have for you today is several medical riddles related to fashion. I wonder if you’ll manage to find answers to them…

  1. Anyone who has ever seen in sources on the subject of Elizabeth I (Queen of England) her portraits or watched films about this ruler, probably remembers one characteristic detail of her appearance: bright red hair, strongly contrasting with a face white as snow. Both were the top of the dreams of the English ladies of the Elizabethan period… However, whitening of the face could eventually end up with the death of a woman who wanted to look like the Queen – and some researchers also speculate that Elizabeth herself died as a result of the abuse of the product thanks to which her face resembled the physiognomy of Snow White. Why do you think that was?

    A portrait of Elizabeth I
    (Source: http://astrahistoria.pl/zabojcze-piekno-kosmetyki-elzbiety/)

  2. In English, a crazy person is said to be „mad as a hatter”. People who know the book „Alice’s Adventures in Wonderland” or at least one of its adaptations will not have problems understanding that this expression refers to one of the characters that Lewis Carroll described in this work. Not everyone knows, however, that real hatters also used to be crazy, and the source of their bad mental state was closely related to the work they did. Do you know why it was so?

    Znalezione obrazy dla zapytania alice in wonderland illustrations mad hatter

    The original illustration showing the Mad Hatter from
    „Alice’s Adventures in Wonderland”, by John Tenniel
    (Source: Wikipedia)

  3. At the time when Queen Victoria reigned in England, among the ladies of the upper classes, dresses and underskirts dyed emerald were very fashionable. But it was a… lethal fashion, in the literal sense of this word. And not only for the owners of these outfits but also for all those who approached them when they were wearing them. Why?

    Queen Victoria 1855
    Franz Xaver Winterhalter

    (Source: http://bornin1808.blogspot.com/search/label/lithographs)

Answer

Here are the answers to the above questions:

  1. The product which Queen Elizabeth I (and women who want to resemble her) used to hide the shortcomings of her beauty and the impact of the passing of time on her face contained large amounts of lead. Long-term use of it led to poisoning, as a result of which women died – it is possible that the monarch herself also died for this very reason.
  2. For a long time, hatters have used mercury nitrate in their work. This compound was used for felting animal fur from which men’s headwear was made. Long-term exposure to mercury led to poisoning, symptoms of which were, for example, emotional instability, hallucinations or speech problems. It sounds familiar, does not it? Fortunately, the purchasers of hats were safe: the linings protected them from prolonged contact with a dangerous substance.
  3. In the Victorian era, toxic arsenic compounds were used to dye dresses and underskirts green. And for the uninformed – just arsenic, which is, after all, a well-known poison. According to calculations of Alison Matthews David, author of the work entitled Fashion Victims. The Dangers of Dress Past and Present, the average ball gown in this beautiful colour contained up to 900 arsenic grains, at a lethal dose for an adult person of… 5 grains. In 1862, the authors of „British Medical Journal” warned their readers: „Well may be the fascinating wearer of it be called a killing creature. She actually carries in her skirts poison enough to slay the whole of the admirers she may meet in half a dozen ball-rooms.”

The information that I used (including the quote from the „British Medical Journal”* and data from the research of Alison Mattews David) found in the latest issue of the special magazine „Świat Wiedzy” – „Świat Wiedzy. Historia”.
*In the magazine that I give as the main source this quote was given in the Polish translation. To find its original (English) version, I visited https://pictorial.jezebel.com/